torsdag 29 mars 2012

Vad tycker ni?


Det har blivit en diskussion mellan mig och en läsare.
Nu vill jag ha er åsikt.
Vad tycker ni?
Det hela handlar om att jag har sagt till ägaren att om jag ska träna och

tävla Liza VILL jag rida henne själ.
Inlägget kan ni läsa HÄR.
Så nu vill jag veta vad ni tycker.
Om ni vore ägare eller mig.

Och jag vill inte ha någon smutskastning på varandra.
Alla har sin åsikt och har rätt till den.  

Jag har min och kommer hålla kvar vid den.
Ni får gärna skriva ert namn eller en bokstav eller nåt så jag vet vilka jag skriver till.


Lady Liz.

12 kommentarer:

  1. Hej Lady Liz.
    Detta var svårt att ta stälning till. Jag tycker att ni har båda rätt delvis.
    Frågan är varför denna intensiva debatt ni värkar ju eniga om att det är vad ägaren säger är vad som gäller men man kan ju ha önskemål.

    Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej B.
      Ja det är nog så att hon tycker att jag har ställt krav på ägaren och att jag inte ska/kan göra det.
      Utan att jag ska vara tacksam över att få rida hans hästar.
      Kram Lady Liz.

      Radera
  2. Hej igen.
    Vill du inte täva henne är väll att sätta lite krav på ägaren,så det har hon väll lite rätt i. Men att vara fler som rider in en ung häst är inte så bra heller dom har nog att tänka på än att få olika singnaler av olika ryttare. Så var det i alla fall när vi skulle rida in våran men det var ju inte wästern det är kanske skilnad . Och du ska inte reta upp en dommare ;) Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen B.
      Jag vet inte vart i från du har fått att jag inte vill tävla henne.
      Jo jag vill tävla Liza men då vill jag också rida henne själ annars är jag inte intresserad av att tävla henne om alla andra också ska rida henne.
      Kram Lady Liz.

      Radera
  3. Jag tycker du ska vara taksam och inte ställa krav på ägaren även om du "bara" sa att du vill inte att andra ska rida henne, det är oxå att sätta krav på ägaren. Han kanske vill att andra oxå ska rida som har mer kunskaper än du men att du kan tävla henne. Tänkt på det någon gång?! MVH S

    SvaraRadera
  4. Jag har inte ställt några krav på ägaren.
    Det är inte jag som har bestämt att vi skulle ta hem Liza.
    Det är inte jag som har sagt att jag ska tävla henne.
    Ägaren bestämde att vi skulle ta hem Liza för att jag skulle tävla henne.
    Jag skrev inte om det för först var jag inte så glad över det för jag tyckte det var för kort tid att få igång henne och lära känna henne.
    Det enda jag har sagt är att om jag ska tävla henne så vill jag rida henne själ.
    Pga. att jag rider henne fem dagar i vecka och tycker att hon kan få vila i två dagar och jag tycker inte det är snällt att Liza ibland ska gå dubbla pass på en dag.
    Jag har även sagt till ägaren att om han vill ha bra resultat så ska han låta någon annan tävla henne.
    För jag kan inte lova att det kommer gå bra.

    Jag skriver inte om minsta lilla som händer och jag skriver inte om sådant som jag har blivit upprör, irriterad över eller arg.
    Jag skriver inte något elakt om folk.
    Ni kanske skulle tänka på det innan ni börjar säga att jag ställer karv på ägaren och bestämmer en massa.
    Jag har aldrig ifråga satt något som ägaren har sagt eller tycker.

    För ett år sedan när första betäckningen av Peppy inte tog sig frågade han mig om vi skulle betäcka ingen pga. att jag hade börjat rida Peppy då.
    Jag sa att det kan inte jag bestämma för det är inte min häst.

    Men vill ägaren att jag ska tävla en av hans hästar då tycker jag att jag har rätt att säga att jag vill rida den hästen själv.
    Håller inte ägaren med om det då får någon annan tävla den hästen och då tar jag för givet att den personen också rider den.

    SvaraRadera
  5. men inse att även om man "bara" säger att jag vill så kan det också att uppfattas som ett krav. Du har ingen rätt då det inte är dina hästar inte ens på foder. MVH S

    SvaraRadera
  6. Men sluta nu ! Det kan ses som ett önskan också . Så varför denna stora grej? Kram B

    SvaraRadera
  7. Peppy är en gammal dam som bara har hobby ridits mellan fölningarna i ca 10år o nu så är hon igång satt för fullt. men ett avels sto bygger vissa muskler för att klara av alla dräktigheter behöver dom o är svåra att bygga. Låt henne få va en gammal dam i sina bästa år o låt henne njuta av livet! Unghästen Liza behöver börja om från början o starta lugnt, defenitivt inte gå 5 dagar i veckan på en gång. Hon behöver jobba upp kondition o muskler först. Det är bara bra om flera med erfaren av unghästar rider henne mer. Man vill ju inte få en häst som bara en person kan rida.
    Krav kan man ställa omedvetet genom att sätta upp regler o viljor som man vill att ägaren ska göra! Ta vara på all hjälp man kan få o va väldigt tacksam för det man får tillbaka!!! Det är värdefullt o lärorikt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja det är därfös som jag inte ska tävla Peppy.
      Hon har bara varit med på en E-tävling.
      Men jag kommer inte sluta att rida henne men det blir mer i skogen och bara 1-2 gånger i veckan.

      Liza rider jag mycker grunder.
      Skrittar i form, stopp (inte slide), rollback och då är det ett steg i taget och lite jogg.
      Hennes pass ligger på runt 20 min.
      Så fort hon gör det bra slutar jag och jag rider henne inte svettig För du vet ju hur hon bor.
      Anledningen till att jag vill rida henne själv är att jag vet vad hon har gjort och när hon har vilat.
      Jag red henne i Mån, Tis och Torsdag och trodde att hon vilade i Onsdags. Men det gjorde hon inte utan någon hade varit ute och ridit henne svettig.
      Jag hade tänk att rida henne i Fredag men fick ändra det då hon hade gått fyra dagar på raken innan.
      Om någon hade sagt till mig att hon hade gått i Onsdags så hade inte jag ridit henne på Torsdagen.
      Och jag tar hjälp från folk som jag vet kan.

      Radera
  8. Tycker som föregående skrivare :) Lycka till med allt :)
    MVH T

    SvaraRadera
  9. Japp här kan jag absolut kommentera, och som hästägare kan jag ju bara se det ur min egen synvinkel och om jag skulle ta ett beslut där jag ber någon tävla min häst så skulle jag ALDRIG ALDRIG ha mer än den människan pga att man har ingen som helst koll på vad som händer och hästen blir olika tränad vilket jag skulle bli fullkomligt knäpp på... så jag förstå Liz i detta , jag hade aldrig fortsatt tävla eller träna den hästen, man får inte ut på o sitta o traggla när flera olika sitter o tränar o på ett helt annat sätt heller... nej usch. så jag tycker absolut man kan ställa krav..o speciellt om det är ägaren som bett personen ifråga att tävla o träna hästen... Mvh Maria

    SvaraRadera